Visscher staat in de startblokken voor uitdagende spoorklus

Komende nacht start Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost de werkzaamheden voor het inschuiven van de nieuwe fietstunnel onder het spoor aan de Hessenweg bij Dalfsen. Dit gebeurt kort nadat de laatste trein tussen Zwolle en Meppel is gepasseerd. Het team van Visscher BV, veertig man sterk, staat in de startblokken om het grondwerk te verzorgen voor deze klus. Tot en met zondag zijn de werkzaamheden live te volgen via deze timelapse: https://youtu.be/nzvrCojuQyU. Tevens zal Visscher BV de komende dagen verslag doen van de eigen werkzaamheden. Houd daarvoor de website, LinkedIn en Facebook in de gaten.

Omdat maandag de treinen gewoon weer moeten rijden is het plaatsen van de onderdoorgang een bijzondere logistieke uitdaging. Er is sprake van een strakke planning maar alle werkzaamheden zijn zorgvuldig voorbereid. Terwijl Dura Vermeer de rails en de overweg ontmanteld start Visscher rond kwart over één met het aanbrengen van de benodigde rijplaten, dichtbij het spoortracé. Langs het spoor ligt ook nog bekabeling. Deze wordt door Visscher zorgvuldig overkluisd zodat het zware materieel deze niet kan beschadigen. Aansluitend, rond 4 uur in de nacht, wordt de hulpconstructie langs het spoor, een metalen wand, verwijderd zodat de grond onder het spoortracé veilig kan worden weggegraven.

Aan de slag

Bij het ochtendgloren, omstreeks 6 uur, kunnen de graafmachines daarmee aan de slag gaan. Tot een diepte van bijna 5 meter graven deze de bodem uit waarna de betonplaten worden aangebracht waarop de tunnelbak komt te rusten. Het daadwerkelijke inschuiven van de fietstunnel staat gepland voor zaterdagavond half 8. Naar verwachting ligt deze er zondagnacht rond middernacht in. Dan is het de beurt aan Visscher om de tunnelbak aan beide zijden weer met zand aan te vullen. Dit gebeurt in lagen van een halve meter die steeds met trilplaten worden verdicht.