Visscher neemt grote hap uit spoorlijn

Aanleg fietstunnel Hessenweg onder spoorlijn Zwolle-Meppel

Visscher neemt grote hap uit spoorlijn

Begin september vervangt ProRail in slechts één weekend tijd de overweg in de Hessenweg tussen Zwolle en Dalfsen door een fietstunnel. Visscher BV is door Dura Vermeer ingeschakeld voor het grondwerk en verzet met vier graafmachines, vier dumpercombinaties en veertig medewerkers maar liefst 14.000 kuub grond. Grondverzet is routine voor Visscher, maar dit project is wel heel bijzonder. Het vereist vlekkeloos teamwork, intensieve samenwerking met andere bedrijven en er wordt volcontinu doorgewerkt volgens een strakke planning. Op maandagmorgen moet immers de eerste trein alweer passeren. 

Visscher kijkt met vertrouwen uit naar deze spectaculaire samenwerking met Dura Vermeer. Enkele jaren geleden is Visscher door deze aannemer ingeschakeld voor het grondwerk bij een andere uitdagende spoorklus: de bouw van de reizigerstunnel onder station Zwolle. Nu gaat Visscher dus assisteren bij de aanleg van een tunnel onder de spoorlijn Zwolle-Meppel. De Hessenweg is met de komst van de verlegde N340 namelijk een erfontsluitingsweg geworden. Alleen de fietsroute blijft doorgaand en hiervoor wordt deze veilige onderdoorgang gecreëerd.

Voorbereidingen

Zo’n hectisch weekeinde succesvol en op tijd tot een goed einde brengen vergt flink wat voorbereiding. Zo is Visscher al in april begonnen met het graven van de bouwput zodat Dura Vermeer daarin met prefabonderdelen de fietstunnel kan opbouwen. Daarbij was het noodzakelijk de bouwlocatie te scannen op munitie uit de Tweede Wereldoorlog. Spoorlijnen waren vaak doelwit van bombardementen. Door puin en kabelresten bood de scan onvoldoende duidelijkheid. De grond moest daarom laag voor laag worden verwijderd en tussendoor gecontroleerd door de Explosieven Opruimingsdienst. Daarbij kwam ook nog een vervuild deel aan het licht dat apart moest worden verwijderd. 

Tunnel inschuiven

Inmiddels ligt de bouwput klaar om tijdens het betreffende weekeinde geplaatst te worden. Visscher graaft hiervoor dan een sleuf door de spoorlijn waarna de tunnel met een dieplader heel langzaam op z’n plek wordt gereden. Meteen na het plaatsen van de tunnel kunnen de mensen van Visscher weer vol aan de bak om de grond opnieuw op te bouwen. Dat gaat laag voor laag met een dikte van 70 centimeter. Elke laag wordt eerst verdicht met trilplaten en trilwalsen. Vervolgens wordt er tot maaiveldniveau opgebouwd en de spoorbaan hersteld.

Toeritten

Na het plaatsen van de tunnelbak zit het werk er nog niet op. Visscher graaft namelijk ook de toeritten naar de tunnel. Naar verwachting wordt deze in de zomer van volgend jaar geopend.

Projectspecificatie

 Opdracht:                grondwerk ten behoeve van aanleg fietstunnel

Werkgebied:             Hessenweg, kruising N340 en spoorlijn Zwolle-Meppel

Omvang:                  14.000 kuub grond afgraven en deels terugbrengen

Opdrachtgever:        Dura Vermeer

Realisatie:                april 2022 tot zomer 2023