Visscher faciliteert explosievenonderzoek

Dit weekend assisteert een team van Visscher in drie ploegen bij explosievenonderzoek op het spoortraject Zwolle – Meppel. Laag voor laag verwijderen ze dan het zand bij de overgang met de Hessenweg bij Dalfsen. Specialisten van T&A-Survey scannen onderwijl de bodem op de aanwezigheid van eventuele bommen en granaten. Een spannende en intensieve klus waar we heel erg naar uitkijken.

Spoorlijnen waren in oorlogstijd vaak doelwit van bombardementen. De kans dat er nog explosieven liggen is dus reëel. Ter voorbereiding op het plaatsen van de fietstunnel onder het spoor, waarvoor Visscher eind deze zomer het grondwerk verzorgt, moet daarom eerst bodemonderzoek plaatsvinden. Zaterdagnacht, direct na het passeren van de laatste trein, wordt daarmee begonnen.

Bombardementen

Eerst zal Dura Vermeer Railinfra de overgang ontmantelen. De stoplichten, slagbomen en betonconstructie van de weg over het spoor worden verwijderd en een stuk rail ter breedte van de tunnel ertussenuit geknipt. Als alles volgens plan verloopt kan Visscher om half één in de ochtend aantreden. Twee rupsgraafmachines ontgraven het te onderzoeken gebied ter hoogte van de spoorovergang, steeds met een halve meter. T&A Survey onderzoekt dan de bodem, waarna de volgende laag eraf kan. Het vrijkomende zand wordt met kiepers 200 meter verderop neergelegd, alwaar een mobiele graafmachine en een shovel het aangevoerde zand in een tijdelijk depot verwerken.

Trilwals

Wanneer eenmaal een diepte van 2,5 meter is bereikt zijn de storende lagen verwijderd die het scannen naar explosieven hinderden. Als dan blijkt dat het terrein bomvrij is, er kan tot 6 meter diep worden gescand, kan het zand weer worden teruggelegd. Ook dit gaat laag voor laag, waarbij steeds met een trilwals het zand direct extra goed wordt verdicht. Na het weekend moeten er immers gewoon weer treinen overheen kunnen rijden. Naar verwachting zit het werk er voor Visscher op zondagochtend weer op. Dan kan Dura Vermeer de spoorbaan weer aanbrengen.  

Digitaal Veiligheidspaspoort

Om dit werk te kunnen doen beschikken de medewerkers van Visscher over een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP). Dit bewijst dat ze een training hebben gevolgd voor het werken aan railinfra. Voorafgaand aan het werk volgt verder een speciale kick-off.